Wat zit er in jouw doos?

Ken je dat? De vraag of je ‘out of the box’ wilt denken. Dat heb ik altijd een rare vraag gevonden. Ik ben van mening dat mijn ‘box’, en waarschijnlijk die van iedereen groot genoeg is. Er zit materiaal genoeg in voor een mensenleven. Sterker nog, er gaat nog altijd meer rommel ongezien mijn ‘box’ in dan dat er uit komt.

De crux van een creatief idee is om je doos zo goed mogelijk te doorspitten. Lastig? Welnee, daar zijn allerlei handigheidjes voor.
1. Wat is het verkeerde antwoord?

Op school wordt het ons geleerd. In quizzen op tv gehoopt en bij het invullen van formulieren wordt het van ons allen verwacht. Deze zoektocht naar het juiste antwoord is in het dagelijks leven handig, maar dit beperkt het functioneren van je brein. Alles wat afwijkt, niet klopt, wordt op een zijspoor gezet. Maar het aardige is, in jouw doos zitten dus ook al die verkeerde antwoorden. (Bij mij zit vaak het juiste antwoord er niet eens in.) Probeer bij een ‘out of the box’ sessie daarom maar eens het verkeerde antwoord te geven. Je zal er geen prijs mee winnen, maar de verfrissende toon is direct gezet.

Als je creatief wilt ‘doen’, is het handig om fouten te mogen maken. Sterker nog, om zo af en toe regels te overtreden.
2. Niks Aristoteles, Homerus is #1

Al vanaf Aristoteles wordt ons geleerd om betogen logisch op te bouwen. Begrip, definitie, sluitend bewijs. Altijd handig, dat kritisch denken. Logica is een van onze belangrijkste troeven bij het evalueren van de haalbaarheid van een creatief idee. Maar een goed idee krijg je er niet van. Gelukkig zijn er meer Grieken geweest. Doe als Homerus en verpak je probleem eens als metafoor. En dan hoeft het niet direct een reis te zijn met bijna onmogelijke obstakels. Het aardige van een metafoor is dat het verhaal zich vaak vanzelf schrijft. Ongewild kom je dan ook op plekken uit die je logischerwijs niet zou onderzoeken. Wat zou jouw product doen als hij een dier is? Is de nieuwe dienst een snedige windvlaag in december of een zacht zomerbriesje rond een koud glas wijn?

I am text block.

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis.

Lees verder

3. Wat zou Thorgal doen?

Thorgal is een held. Niks papieren tijger. Een echte held van vlees en bloed. In mijn hoofd dan. Toen ik kind was, was hij dat al, maar nu ik in saaie kantoortuinen werk, des te meer. Thorgal had vaak wind tegen. Hij werd verbannen uit zijn dorp omdat hij geen echte Viking was. Zijn vrouw en kinderen worden meerdere malen gevangen gezet. Hij moet vechten voor zijn leven, kent onmetelijk verdriet en toch…

10 tegen 1 dat jouw held zo af en toe de regels niet zo nauw neemt.

Ondanks dat alles weet hij alle problemen te doorstaan, zonder af te dwalen naar de donkere kant. Af en toe hanteert hij wel z’n zwaard of pijl-en-boog, maar negatief wordt hij nooit. Hij gooit er nooit het bijltje bij neer. Dus als ik vast zit in mijn gedachten, dan is hij slechts 1 gedachte verderop bezig met een ontsnapping. Wat zou Thorgal doen als hem gevraagd werd om eens ‘out of the box’ te denken?

Als je creatief wilt ‘doen’, is het handig om fouten te mogen maken. Sterker nog, om zo af en toe regels te overtreden.
4. Mijn grootste blunder ….?

Iedereen maakt fouten, alleen het toegeven is niet iedereen gegeven. Als je naar Facebook kijkt, leven we allemaal in een reclamefolder zonder fuck ups. Informaat, een van de bureau’s waar ik voor heb gewerkt, organiseerde eens in de zoveel tijd een foutenfestival. Van koffiejuf tot Hoofd Marketing, van HR-manager tot Interaction designer, iedereen moest 1 verhaal vertellen over zijn grootste zakelijke blunder van dat jaar. Gezellig met een hapje en een drankje erbij. Een leuke en zeer succesvolle manier om een ‘out of the box’ sessie mee te starten.

Gebruik even een half uur geen NEE, of MAAR.

5. Eerst spuien en dan beoordelen

Iedereen maakt fouten, alleen het toegeven is niet iedereen gegeven. Als je naar Facebook kijkt, leven we allemaal in een reclamefolder zonder fuck ups. Informaat, een van de bureau’s waar ik voor heb gewerkt, organiseerde eens in de zoveel tijd een foutenfestival. Van koffiejuf tot Hoofd Marketing, van HR-manager tot Interaction designer, iedereen moest 1 verhaal vertellen over zijn grootste zakelijke blunder van dat jaar. Gezellig met een hapje en een drankje erbij. Een leuke en zeer succesvolle manier om een ‘out of the box’ sessie mee te starten.