Klant
Loyalty Lab is voert de marketing uit voor zelfstandig opticiens. Dat doe ze met losse campagnes en met programma. LoyaltyLab verstuurd op gezette tijden, gepersonifieerde uitingen naar klanten van opticiens. Het bedrijf laat deze marketing uitingen maken door the other side of the moon. Denk aan DMs, eDMs en magazines.
Klantvraag
Ontwerp en schrijf een magazine met onderwerpen die voor alle klanten van de opticiens interessant zijn. Denk aan myopie checks voor kinderen, de enkelvoudige brillen, de laatste montuurmode, multifocale brillen en uiteraard de contactlenzen. Doel is meer consumenten naar hun winkels trekken en met een middel dat ons onderscheidt van de ketens.
Achtergrond
Omdat alle magazine uit hoofde van de deelnemende opticiens gestuurd wordt, moet onderwerpen generiek genoeg zijn. Wat de zelfstandig opticiens gemeen hebben is de brede doelgroep die ze bedienen. Opticiens bedienen veel verschillende type klanten. De jongsten zijn een jaar 5 of 6 (eigenlijk is de doelgroep de ouder of verzorger). Dan is er nog een grote groep moeilijk te bereiken jongeren. Van een jaartje of 18 tot laten we zeggen de 35. Actief, modebewust, met de hand op de knip en veel groepsdruk. Daarachter zitten de jonge ouderen. 35 tot een jaartje of 50. Kenmerkend voor hen: zij stellen de koop van de haast onvermijdelijke multifocale bril vaak nog 5 jaar uit. De laatste groep is oneerbiedig bij elkaar geveegd: de 50 tot 75. Deze doelgroep is merktrouw, heeft vaak wat complexere vragen maar is steeds actiever, reislustiger.
Oplossing
We hebben de traditionele productbenadering los gelaten. Allereerst zijn alle spreads opgebouwd rond een archetype (losjes gebaseerd op Jungs theorie) waar jong en oud zich in zouden kunnen herkennen. In chronologische volgorde. De verdwalen (ontdekkingsreiziger), de zwoeger (de held), de fashionista (de creator), de couponknipper (de gewone man), de flirt (minnaar), de zorgzame en de erudiet (wijsgeer).
Vervolgens hebben wij in tekst en beeld deze archetypes uitgewerkt en daarbij aangegeven wat voor soort bril of contactlenzen daarbij kan passen. Zo voelt het niet als duwen van een product maar van het aanbieden van relevante oplossingen. Daarnaast gaf het de ontwerper en de copywriter (mij) de ruimte om content te maken die het lezen waard is.