Wedden dat jij met deze 5 tips meer aandacht trekt?

Als jij jouw bezoekers iets wilt verkopen, of iets wilt laten doen, dan zal je toch eerst hun aandacht moeten trekken. Maar hoe doe je dat, aandacht trekken?

Wonen er piraten in onze straat?
Tip 1: Doorbreek patronen

Om maar gelijk met het minst belangrijke te beginnen: Alles onder het maaiveld is saai, maar van essentieel belang. Waarom valt het op als iemand een glas melk bestelt in een kroeg? Het werkt hetzelfde als foto’s van moslims in witte lange gewaden met Nikes eronder of die aardappel in de vorm van een hoofd. Het fundament van aandacht trekken ligt in dit soort voorbeelden besloten. Je hebt het maaiveld nodig om ergens bovenuit te steken. Ik ben overigens geen neurowetenschapper, maar als politicoloog leg ik graag grote verbanden.

Elk mens heeft een goed getraind filter op de werkelijkheid. Dankzij dit filter hebben niet alle indrukken dezelfde intensiteit. Gedurende de jaren leren we dingen steeds beter filteren. Hiervoor maken wij onbewust sjablonen aan. Een eenvoudig voorbeeld: een kind maakt een sjabloon voor een huis. Hij/zij leert dat een huis altijd een deur en een dak heeft, meestal wat ramen. Een huis biedt onderdak aan bewoners, heeft soms een garage, een tuin of trap. Dat gaat spelenderwijs.

Als volwassene kan je gedachteloos door een straat met huizen rijden. Ze lijken allemaal eender: huisje, boompje, en af en toe een beestje. Hier wat baksteen, daar wat stucwerk. Totdat je een roze voorgevel ziet. Of een immense opblaaspop in de tuin. Let maar eens op wat er gebeurt als je langs een huis rijdt dat is afgetimmerd in piratenthema, met kraaiennest, patrijspoorten, loopplank en kanonnen op het balkon.

Tip 2: Wijk af van de visuele norm

Bezoekers van websites verwachten een bepaald visueel patroon. Bijvoorbeeld op een B2C commerciële website: navigatie boven, een footer onderaan de pagina, een banier met USPs, hier en daar een opvallende actie, een logo met tagline linksboven, en knoppen in een opvallende kleur. Hoe meer de designer vasthoudt aan deze bekende sjablonen en vormen, des te makkelijker is het voor de bezoeker om zich te oriënteren. Kijk maar eens naar deze nieuwssite (zie afbeelding beneden). Ondanks de onscherpte van de foto zie je direct dat dit een nieuwssite is over Playmobil, juist omdat de manier van informatie presenteren aansluit bij andere nieuwssites.

Tip 3: Plaats remlichten

Aandacht kent lagen. Als mens kunnen wij daarom heel veel dingen tegelijk doen, mits dat op verschillende aandachtsniveaus mag. Zo kan ik mijn auto besturen, op de weg letten, een gesprek voeren, een broodje eten en nadenken of ik de persoon naast mij een interessante gesprekspartner vind. Al deze dingen doe ik echter niet met dezelfde intensiteit. Daarnaast schakel ik moeiteloos heen en weer tussen taken. Er zit een duidelijke dynamische hiërarchie in mijn aandacht. Zie ik remlichten oplichten, dan stop ik even met muziek spelen, negeer de hap in mijn mond en focus mij op het besturen van de auto. Wil je aandacht trekken, denk dan na over het soort, de grootte, de kleur en de plek van de remlichten. Wat zal de kijker doen stoppen met de rest van zijn bezigheden?

Wijk je af van een sjabloon, dan is de kans groter dat je opvalt.
Tip 4: Maak een keuze

Het lastigste voor de copywriter, maar zeker ook voor communicatieadviseurs, less is more. Online maar zeker ook n print. Het is voor iedereen makkelijker om één boodschap te begrijpen dan drie. Het is een no-brainer, maar er zijn nogal wat sites waarbij het voor mij als bezoeker niet direct duidelijk is wat de zender nu precies van mij wil. Bedenk dat een bezoeker met de muis in de hand je site beoordeelt. Voor een eerste indruk heb je niet meer dan een seconden of drie, als je mazzel hebt. Bedenk heel goed wat jij de bezoeker biedt.

Als je geen uitgebreide online shop hebt, zoals bol.com of Zalando, zet dan alleen het belangrijkste op je homepage. Vermijd ten alle tijden de corporate story. Zeker als je eigenlijk je geld verdient met advies verkopen. Rij maar eens over een snelweg met 100 km/uur. Af en toe zie je een bord staan langs de snelweg. De kans bestaat, dat zelfs daar de zender te veel informatie wil opdringen. Een leuk testje voor je eigen site? Ken jij iemand die niet weet wat jouw bedrijf doet? Vraag huis hem of haar eens om naar je site te kijken. Doe onverwachts binnen 3 seconden het scherm uit en vraag wat je hij of zij heeft gezien.

Tip 5: Het egale speelveld

Mensen die hun kop boven het maaiveld uitsteken, vallen op. Weet je goed wat de kern van je site moet zijn? Is er geen twijfel over de boodschap en de taak die je een gebruiker wilt laten uitvoeren? Zorg dan dat alles op je site de gebruiker daarbij helpt. Zorg voor een vlak maaiveld en die ene kop die erboven uitsteekt. Bedenk dat alles wat je toevoegt, de gebruiker afleidt.

Bekijk een site maar eens als indiaan. Als het goed is trekt 1 plek jouw aandacht. Daar, precies…. de remlichten.

Dit moet mijn collega ook lezen