Wedden dat jij met deze tips meer aandacht trekt?

Als jij jouw bezoekers iets wilt verkopen, of iets wilt laten doen, dan zal je toch eerst hun aandacht moeten trekken. Maar hoe doe je dat, aandacht trekken?

Alles onder het maaiveld is saai, maar van essentieel belang.
Tip 1: Doorbreek patronen

Waarom valt het op als iemand een glas melk bestelt in een kroeg? Dat werkt hetzelfde als foto’s van moslims in witte lange gewaden met Nikes eronder of die aardappel in de vorm van een hoofd. Het fundament van aandacht trekken ligt in dit soort voorbeelden besloten. Ons brein werkt in grote lijnen als volgt…. – Ik ben overigens geen neurowetenschapper, maar als politicoloog leg ik graag grote verbanden -.

Elk mens heeft een goed door-ontwikkeld filter op de werkelijkheid. Dankzij dit filter hebben niet alle indrukken eenzelfde intensiteit. Gedurende de jaren leren we dingen steeds beter filteren. Hiervoor maken wij onbewust sjablonen aan. Eenvoudig voorbeeld: een kind maakt een sjabloon aan voor een huis. Hij/zij leert dat een huis altijd een deur en een dak heeft, meestal wat ramen. Een huis biedt onderdak aan bewoners, heeft soms een garage, een tuin of trap. Enfin, je begrijpt het wel. Dat gaat spelenderwijs.

Dit sjabloon wordt gaandeweg scherper. Hoe vaker een kind een huis ziet, des te beter dekt het sjabloon de werkelijkheid. Het brein schakelt langzaam maar zeker over van het maken van een sjabloon, naar het toetsen van de werkelijkheid aan dit sjabloon. Zijn ouders kunnen daarom inmiddels door een straat met huizen rijden zonder deze allemaal te bekijken. Pas als een huis roze is, of als in de tuin volwassen mensen verkleed als piraten staan, dan treedt het eerste mechanisme weer in werking. De ouders zijn weer even alert, beoordelen of dit een uitzondering is. Of klopt het sjabloon niet meer? Wonen er piraten in de straat?

Tip 2: Wijk af van de visuele norm

Bezoekers van sites verwachten een bepaald visueel patroon van een website. Bijvoorbeeld een B2C commerciële website: Navigatie boven, een footer onderaan de pagina. Een banier met iets van USPs, hier en daar een opvallende actie, een logo met tagline ergens links boven, buttons hebben een opvallende kleur. De vlakverdeling van de site is volgens een gulden snede (2/3 bij 1/3). Hoe meer de designer vasthoudt aan deze bekende sjablonen en vormen, des te makkelijke het is voor de bezoeker om zich te oriënteren. Kijk maar eens naar deze nieuwssite (beneden). Je ziet in 1 oogopslag: dit is een nieuwssite is over … playmobil, juist omdat de manier van informatie presenteren aansluit bij andere nieuwssites.

Je kunt alleen de middensectie lezen, maar je begrijpt direct dat dit een nieuwssite is. Wijk je af van dit het geijkte sjabloon, dan is de kans groter dat je opvalt.

Je kunt alleen de middensectie lezen, maar je begrijpt direct dat dit een nieuwssite is. Wijk je af van dit het geijkte sjabloon, dan is de kans groter dat je opvalt.

Tip 3: Plaats remlichten

Aandacht kent lagen. Als mens kunnen wij heel veel dingen tegelijk doen, mits dat op verschillende aandachtsniveau’s mag. Zo kan ik mijn auto besturen, op de weg letten, een gesprek voeren, een broodje eten en in de tussentijd nadenken of ik de persoon naast mij wel een interessante gesprekspartner vind. Al deze dingen doe ik echter niet met eenzelfde intensiteit. Daarnaast schakel ik moeiteloos heen en weer tussen taken. Er zit wel duidelijk een dynamische hiërarchie in mijn aandacht. Zie ik remlichten oplichten, dan stop ik even met muziek spelen, negeer de hap in mijn mond en focus mij op het besturen van de auto.

Een bezoeker van je website doet ook veel dingen tegelijk. Zij het niet met eenzelfde intensiteit. Hij/zij overziet de vlakverdeling, leest een stukje en kijkt met een half oog naar een opvallende plaat op je landingspagina terwijl hij/zij zich afvraagt of dit de pagina’s is die hij nodig heeft en er niet een beter resultaat tussen de Google zoekresultaten zat. De vraag is waar je op de site de remlichten plaatst.

Bekijk een site maar eens als indiaan. Als het goed is trekt 1 plek jouw aandacht. Daar, precies…. de remlichten.

Dit moet mijn collega ook lezen
Tip 4: Maak een keuze

Het lastigste voor de copywriter, maar zeker ook voor communicatieadviseurs, less is more. Zeker online. Het is voor iedereen makkelijker om 1 boodschap te begrijpen dan 3. Het is een no-brainer, maar er zijn nogal wat sites waarbij het voor mij als bezoeker niet direct duidelijk is wat de zender nu precies van mij wil. Bedenk dat een bezoeker met de muis in de hand je site beoordeelt. Voor een eerste indruk heb je niet meer dan een seconden of 3, als je mazzel hebt. Bedenk heel goed wat jij de bezoeker biedt.

Als je geen uitgebreide online shop hebt, zoals bol.com of Zalando, zet dan alleen het belangrijkste op je homepage. Vermijd ten alle tijden de corporate story. Zeker als je eigenlijk je geld verdient met advies verkopen. Rij maar eens over een snelweg met 100 km/uur. Af en toe zie je een bord staan langs de snelweg. De kans bestaat, dat zelfs daar de zender te veel informatie wil opdringen. Een leuk testje voor je eigen site? Vraag een familielid dat niet weet wat je bedrijf verkoopt om naar je site te kijken. Doe onverwachts binnen 3 seconden het scherm uit en vraag wat je familielid heeft gezien.

Tip 5: Het egale speelveld

Mensen die hun kop boven het maaiveld uitsteken vallen op. Weet je goed wat de kern van je site moet zijn? is er geen twijfel over de boodschap en de taak die je een gebruiker wilt kunnen laten uitvoeren? Zorg dan data alles op je site de gebruiker daarbij helpt. Zorg voor een vlak maaiveld en die ene kop die erboven uitsteekt. En bedenk dat alles wat je toevoegt, de gebruiker afleidt.