Wat moet je eigenlijk kunnen, als creator?

Content gaat over kwaliteit, niet over kwantiteit. Een goede content marketeer moet dan ook een aantal zeer verschillende vaardigheden hebben om content effectief te kunnen laten zijn voor een organisatie.

Een creator zoals ik denkt in taal. In vondsten, bruggetjes, knipogen, een extra laag verstopt onder de taal. Dat betekent dat je taal moet eten. De hele dag door. Of je nu de krant leest, taalvoutjes leest (achterkant Tekstblad), een gerecht uitkiest op een menu. Als je maar lang genoeg taal eet, ga je vanzelf scherper formuleren

.

… beheerst de taal
10% van de dag ben ik bezig met schrijven van zowel short copy (banners, navigatie, links, mouse overs) als body copy. Dat vraagt om een uitstekende taalbeheersing.

… verstaat de kunst van het verleiden
Ik moet kunnen verleiden met tekst en beeld. Soms informatie achterhouden, kietelen, aandacht trekken, blikken sturen, drukken op knoppen in het onbewuste brein van bezoekers. Kleurgebruik, kijkrichtingen, hiërarchie, kort versus lang, huisstijl.
… doorgrondt abstracte ontwerpen
Sites worden getekend voordat ze worden gebouwd. Interactieontwerpen bekijken door de ogen van gebruikers, designs beoordelen op effectiviteit, waar moet navigatie? Welke knoppen waar? Hoe flexibel kan je zijn als alles straks gebouwd is?

… weet dat Googlen een werkwoord is
Mensen zoeken geen websites, maar hebben een taak in hun hoofd en zoeken naar een oplossing. Vindbaar zijn in Google, betaald of onbetaald is daarbij van groot belang. Vanaf daar wil men graag een logische landingspagina die hen helpt juist die taak te verwezenlijken.

… kent de gewoonten van gebruikers
Er zijn blogs en boeken over volgeschreven. Navigeren en user experience op websites. Voor een content marketeer zijn er geen geheimen. Long Neck, Don’t make me think, link building, SEO, CTR, usablity tests. Het is gesneden koek.

… heeft een professionele gereedschapskist
Naast Word, Excel, CMSen (open en closed), HTML, CSS en de basis van Photoshop en andere beeldbwerkingsprogramma’s. Videobewerking is wellicht een brug te ver. UIteraard is hij thuis in de nodige site statistiekprogramma’s en key word searchtools. Alles om content te maken, plaatsen, meten, verbeteren, verwijderen. Het is de eeuwige learning loop naar effectievere content.

… is meestal leerling en soms leraar
Content maken, meten, bijsturen zou een dagtaak moeten zijn voor organisaties. Het is de nieuwe, niet-intrusieve marketing. Behoefte en aanbod sluiten idealiter steeds beter op elkaar aan. Mijn metier moet de komende jaren echter nog wel worden toegelicht en meer vormgegeven.

Een content marketeer weet als geen ander zijn/haar ‘box’ door te spitten.

Dit moet mijn collega lezen

EEN CONTENT MARKETEER: ….
… beheerst de taal
10% van de dag ben ik bezig met schrijven van zowel short copy (banners, navigatie, links, mouse overs) als body copy. Dat vraagt om een uitstekende taalbeheersing.

… verstaat de kunst van het verleiden
Ik moet kunnen verleiden met tekst en beeld. Soms informatie achterhouden, kietelen, aandacht trekken, blikken sturen, drukken op knoppen in het onbewuste brein van bezoekers. Kleurgebruik, kijkrichtingen, hiërarchie, kort versus lang, huisstijl.
… doorgrondt abstracte ontwerpen
Sites worden getekend voordat ze worden gebouwd. Interactieontwerpen bekijken door de ogen van gebruikers, designs beoordelen op effectiviteit, waar moet navigatie? Welke knoppen waar? Hoe flexibel kan je zijn als alles straks gebouwd is?

… weet dat Googlen een werkwoord is
Mensen zoeken geen websites, maar hebben een taak in hun hoofd en zoeken naar een oplossing. Vindbaar zijn in Google, betaald of onbetaald is daarbij van groot belang. Vanaf daar wil men graag een logische landingspagina die hen helpt juist die taak te verwezenlijken.

… kent de gewoonten van gebruikers
Er zijn blogs en boeken over volgeschreven. Navigeren en user experience op websites. Voor een content marketeer zijn er geen geheimen. Long Neck, Don’t make me think, link building, SEO, CTR, usablity tests. Het is gesneden koek.

… heeft een professionele gereedschapskist
Naast Word, Excel, CMSen (open en closed), HTML, CSS en de basis van Photoshop en andere beeldbwerkingsprogramma’s. Videobewerking is wellicht een brug te ver. UIteraard is hij thuis in de nodige site statistiekprogramma’s en key word searchtools. Alles om content te maken, plaatsen, meten, verbeteren, verwijderen. Het is de eeuwige learning loop naar effectievere content.

… is meestal leerling en soms leraar
Content maken, meten, bijsturen zou een dagtaak moeten zijn voor organisaties. Het is de nieuwe, niet-intrusieve marketing. Behoefte en aanbod sluiten idealiter steeds beter op elkaar aan. Mijn metier moet de komende jaren echter nog wel worden toegelicht en meer vormgegeven.

Dit moet mijn collega lezen